historia
Szanowni Państwo
Zaproszeni Goście,
mieszkańcy Suchej i okolicy
Druhny i Druhowie OSP Sucha
100 lat temu a dokładnie 21 października 1917 roku, grupa mieszkańców Suchej, pracowników majątku Sucha oraz ksiądz proboszcz Parafii Białobrzegi na zebraniu założycielskim podjęła decyzję o założeniu stowarzyszenia „Straży Ogniowej”. Inicjatywa ta wychodziła naprzeciw wyzwaniom czasu, kiedy to w Suchej i okolicy wybuchały pożary trawiące mienie ludności mieszkającej na wsi i w majątku Sucha. Fakt istnienia straży ogniowej w Białobrzegach, mającej w swym obszarze działania także wieś Sucha i okolicę był niewystarczający, tym bardziej, że system dróg i wyposażenie w sprzęt pożarniczy pozostawiały wiele do życzenia.
Tym, którzy podjęli wówczas decyzję o powołaniu „Straży Ogniowej” w Suchej należy się im wspomnienie i szczególne podziękowanie. Wśród osób którzy na wspomnianym zebraniu założycielskim brali udział byli: ks. proboszcz Parafii Białobrzegi Hieronim Cieślakowski, mieszkańcy wsi Sucha: Piotr Sobieraj, Henryk Wincentak, Jakub Motyka, Andrzej Kacprzak, Jan Puc, Antoni Ambroziak, Władysław Żurawski, Wacław Wincentak, Jan Surowiecki, Franciszek Więckowski oraz pracownicy majątku Sucha: Adolf Kozłowski pracujący na stanowisku pisarza prowentowego i Józef Brodziak pracujący na stanowisku leśniczego. Nie zachowały się dokumenty mówiące o pierwszym zarządzie „Straży Ogniowej” w Suchej.
Dane na temat stanu osobowego oraz wyposażenia straży pożarnej w Suchej pochodzą z 1926 roku. W tym to roku straż ogniowa w Suchej posiadała drewnianą remizę, 36 kasków, 12 toporków, 1 sikawkę, 1 beczkowóz, 1 drabinę, 42 metry węży. Koszty funkcjonowania straży wyniosły 435 zł. Jeśli chodzi o skład osobowy to w Zarządzie Straży było 9 członków, 5 oficerów i 15 członków niższych stopni. Drewniana remiza strażacka powstała na działce przekazanej strażakom przez właścicielkę majątku Sucha, Zofię Glinkę.
W dniu 16 czerwca 1930 r. zatwierdzony został postanowieniem Wojewody Kieleckiego Statut Towarzystwa Ochotniczej Straży Pożarnej w Suchej. Towarzystwo zostało wpisane do rejestru stowarzyszeń i związków działających w województwie kieleckim pod numerem 2409. Prezesem OSP Sucha był wówczas Tadeusz Glinka, a sekretarzem Paweł Stajniak. W skład władz wchodził także Józef Paprocki. Oficjalna nazwa straży brzmiała: „Ochotnicza Straż Ogniowa w Suchej”, a po zatwierdzeniu statutu „Towarzystwo Ochotniczej Straży Pożarnej w Suchej”.
W dniach 24 i 31 maja 1931 roku Ochotnicza Straż Pożarna w Suchej – za zgodą Starosty Radomskiego – zorganizowała dwa przedstawienia pt. „Strażacy”, z których dochód przeznaczony został na działalność statutową. Dwa przedstawienia zorganizowane zostały także w 1938 roku, a dochód przeznaczony także na działalność statutową.
Z Kroniki budowy kościoła parafialnego w Białobrzegach wynika, że w czerwcu 1933 roku druhowie ze straży pożarnej w Suchej uczestniczyli przy budowie kościoła. Fakt ten potwierdzają jedynie podpisy zdjęć.
Lata 20-te i 30-te to okres intensywnych szkoleń dla członków straży pożarnej w Suchej, to także czas, kiedy to nasza straż staje się istotnym elementem życia społecznego wsi i okolicy. Strażacy biorą udział w zawodach pożarniczych; m.in. w 1934 roku wygrywają zawody rejonowe, a na zawodach powiatowych w Radomiu zdobywają III miejsce. W tym też roku nasi strażacy odbyli 28 ćwiczeń. W ramach życia społecznego straż bierze udział we wszystkich dużych uroczystościach kościelnych w Białobrzegach (Wielki Piątek, Czterdziestogodzinne Nabożeństwo, Boże Ciało) oraz uroczystościach państwowych (3 Maja, 11 Listopada) i resortowych (otwarciu linii kolejowej Warszawa-Radom i szosy do Radomia).
Lata okresu międzywojennego to także czas licznych wyjazdów do pożarów, które wybuchały w Suchej oraz w okolicznych wsiach.
Warto w tym miejscu wskazać na jeden istotny fakt. Jest nim opis remizy strażackiej z kwietnia 1938 roku. Brzmiał on następująco:
Z drzewa, o wymiarach 12 m x 6,2 mm, z podłogą drewnianą bez sufitu. Wewnątrz jest scena w wymiarach 6,2 m x 3 m i pomieszczenie na sprzęt strażacki.
Czas wojny to z jednej strony okres zahamowania działalności straży pożarnej w Suchej, z drugiej czas kilku tragedii, które dosięgły działaczy OSP Sucha oraz druhów strażaków. Z istotnych faktów tego okresu należy wymienić budowę wieży przeciwpożarowej, na której druhowie naszej straży a także mieszkańcy Suchej pełnili dyżury pożarowe. Działalność straży w tym okresie prowadzona była w oparciu o niemieckie prawo.
Z bólem należy odnotować śmierć długoletniego Prezesa OSP Sucha, syna właścicielki majątku Sucha Zofii Glinki – Tadeusza Glinki. Przy drodze z Suchej do Białobrzegów zastrzelony został przez Niemców także Naczelnik OSP Sucha Henryk Lipski.
Zakończenie działań wojennych stworzyło nowe warunki do funkcjonowania straży pożarnej w Suchej. Już w 1945 roku druhowie przystąpili do budowy nowej, murowanej remizy. Projekt budynku remizy opracował strażak Władysław Żurawski, a budowę prowadził i nadzorował murarz, a jednocześnie członek naszej straży Stanisław Lisiewski. Dużą pomocą w budowie remizy wykazał się miejscowy leśniczy, druh Tadeusz Brodziak, który przekazał potrzebne do budowy drewno i deski. Cały budynek remizy został wykonany w czynie społecznym przez strażaków z OSP Sucha oraz mieszkańców Suchej.
W dniu 4 marca 1957 roku w Suchej wybuch pożar, w wyniku którego spaleniu uległo 9 zabudowań.
W 1960 roku w naszej miejscowości wybudowano w czynie społecznym sztuczny zbiornik przeciwpożarowy. Największy udział w pracach mieli czynni członkowie Ochotniczej Straży Pożarnej w Suchej. Finansowanie przedsięwzięcia za materiały i prace wykwalifikowane regulowała Gromadzka Rada Narodowa w Suchej i Powiatowa Rada Narodowa w Białobrzegach oraz Powiatowa Komenda Straży Pożarnych w Białobrzegach.
W 1968 r. odbyły się uroczystości związane z 50-leciem powstania naszej straży. Z tej okazji mieszkańcy Suchej, członkowie OSP w Suchej oraz grono instytucji i sąsiednich OSP, ufundowały dla OSP Sucha sztandar. Sztandar do dzisiaj znajduje się na honorowym miejscu w naszej OSP i jest pamiątką tamtego wydarzenia.
W 1983 roku nasza OSP po raz pierwszy w swej historii otrzymała od Rejonowej Komendy Straży Pożarnej w Białobrzegach samochód pożarowy marki „Żuk”. Ponadto odebrano dodatkowo nową motopompę M-800 oraz wyposażenie i uzbrojenie dla jednostki OSP w Suchej. Posiadany dotąd wóz konny tzw. rekwizycyjny w drodze przetargu sprzedano druhowi Janowi Majowi.
W 1986 roku z inicjatywy Prezesa OSP w Suchej Zygmunta Banachowicza przy szkole podstawowej powołana została „Młodzieżowa drużyna przy OSP Sucha”.
W dniu 22 czerwca 1997 r. i miały miejsce jubileuszowe uroczystości związane z obchodami 80-lecia, połączone z wręczeniem nowego, obecnego sztandaru OSP Sucha.
Rok później został spisany akt notarialny oddania w użytkowanie wieczyste działki, na której znajduje się budynek remizy naszej straży oraz nieodpłatne przeniesienie własności budynku remizy.
Tym samym OSP w Suchej stała się właścicielem obiektu, co pozwoliło na podjęcie przez druhów i mieszkańców Suchej szerokiego zakresu prac związanych z kapitalnym remontem budynku i jego otoczenia. Część kosztów remontu remizy została sfinansowana przez Zarząd Wojewódzki Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP Województwa Mazowieckiego. Dzisiaj remiza strażacka pełni wiele funkcji społecznych i służy wszystkim mieszkańcom Suchej.
W dniu 17 VIII 2001 r. nastąpiło przekazanie przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Białobrzegach dla OSP Sucha samochodu gaśniczego Star 660. Samochód podniósł możliwości naszej jednostki i spowodował większą mobilność działań pożarniczych.
Nasza OSP włączyła się aktywnie w inne akcje społeczne, między innymi poprzez zbiórkę środków finansowych i ufundowanie witraża patrona strażaków św. Floriana w Kościele Parafialnym w Białobrzegach.
W 2002 roku w uznaniu dotychczasowej działalności OSP Sucha została odznaczona przez Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej „Złotym Medalem za Zasługi dla Pożarnictwa”, a dwaj druhowie z OSP Sucha zostali odznaczeni najwyższym strażackim odznaczeniem „Medalem Honorowym im. Bolesława Chomicza”. Byli to druh Tadeusz Brodziak w 1999 roku i druh Czesław Kucharczyk w 2002 roku.
W 2005 roku nasza OSP otrzymała trzeci w kolejności samochód pożarniczy marki Gaz 4×4. Zakup samochodu został sfinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, samorząd Gminy Białobrzegi i OSP Sucha.
Od 2005 roku druhowie z naszej OSP uczestniczą w kursach z zakresu ratownictwa medycznego organizowanych przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Białobrzegach. Nabyta na szkoleniach wiedza jest wykorzystywana praktycznie w akcjach ratowniczych.
Począwszy od 2005 roku druhny z Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej OSP Sucha biorą udział w zawodach sportowo-pożarniczych. Każdy rok przynosi nowe sukcesy, a ich ukoronowaniem była dominacja na szczeblu powiatowym i wojewódzkim w latach 2012, 2014 i 2016. Dzięki tym osiągnięciom drużyna nasza reprezentowała z godnością i honorem Miasto i Gminę Białobrzegi, Powiat Białobrzegi i Województwo Mazowieckie na zawodach krajowych, osiągając wysokie lokaty, a w niektórych konkurencjach osiągając miejsca na podium.
Wszystkim druhnom, które w okresie od 2005 do 2016 roku reprezentowały nas na zawodach składam serdeczne podziękowania.
W 2009 roku nasz kolega, druh Norbert Fołtyn otrzymał godność najpierw strażaka miesiąca Kwietnia 2009 roku a następnie Strażaka Roku 2009 Województwa Mazowieckiego. O jego postawie zdecydowały kursy medyczne, w których uczestniczył wspólnie z innymi druhami naszej straży. Wyróżnienie to było wizytówką naszej gminy i naszego powiatu w województwie mazowieckim.
24 maja 2010 roku OSP Sucha została włączona do KSRG. Włączenie do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego to także znacznie więcej sprzętu dla naszej jednostki zarówno w obszarze działań pożarniczych jak i ratownictwa medycznego, chemicznego i powodziowego. To wymaga ciągłego szkolenia naszych druhów w zakresie działań określonych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o KRSG.
24 czerwca 2012 roku Rada Miasta i Gminy Białobrzegi nadała naszej jednostce pamiątkowy medal „Zasłużony dla Miasta i Gminy Białobrzegi”.
Niezwykle istotny fakt w historii naszej jednostki miał miejsce 28 czerwca 2015 roku, kiedy to OSP w Suchej otrzymała nowoczesny samochód gaśniczy marki Mercedes. Podstawowym wyposażeniem pożarniczym takiego samochodu ratowniczo-gaśniczego są: autopompa z urządzeniem odpowietrzającym, linia szybkiego natarcia, zbiornik wody o pojemności 2500 l., zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 250 l., dozownik środka pianotwórczego oraz działko wodno-pianowe i instalacja zraszaczowa.
Szanowni Goście! Szanowne Druhny Szanowni Druhowie
100 lat to już przeszłość. 100 lat to kilka pokoleń naszych poprzedników, przed którymi dzisiaj chylimy czoła, którym dziękujemy i za których się modliliśmy. Rozpoczynaliśmy od remizy drewnianej, posiadamy murowaną i ogrzewaną. Rozpoczynaliśmy od wozu konnego, a obecnie wyjeżdżamy na akcje ratownicze nowoczesnym samochodem gaśniczym. Nowoczesny sprzęt i remiza pomagają realizować zadania stojące przed OSP, ale o jej sprawności i możliwościach likwidowania zagrożeń decydują ludzie. Wspominałem wcześniej o strażakach z przeszłości, teraz kilka zdań o druhach działających obecnie.
Nasza straż liczy 49 druhów strażaków, w tym dwóch członków honorowych, 11 druhen strażaczek, skład Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej wchodzi 23 osoby.
Zarząd naszej straży tworzą:
1. Zenon Jachowski – Prezes.
2. Norbert Fołtyn – Wiceprezes.
3. Damian Dasiewicz – Naczelnik.
4. Łukasz Kacprzak – Zastępca Naczelnika.
5. Magdalena Zawadzka-Miros – Sekretarz.
6. Kazimierz Zarychta – Skarbnik
7. Mirosław Wincewicz – Gospodarz.
Komisji rewizyjnej przewodniczy dh Marcin Jędrzejewski.
100 lat to przede wszystkim wyzwanie na przyszłość. W takiej chwili jak dzisiaj musimy myśleć o przyszłości. Mamy przecież marzenia i zamierzenia. Najbliższy nasz zamiar to budowa nowej remizy i świetlicy wiejskiej dla suskiej społeczności. Mamy nadzieję, że z pomocą Pan Burmistrza, Rady Miasta i Gminy Białobrzegi i mieszkańców Suchej to zamierzenie zrealizujemy.
Wam mieszkańcom Suchej i okolicy, tak jak to czynili nasi poprzednicy, przyrzekamy chronić Wasze mienie, Wasze zdrowie i Wasze życie. Życzmy sobie wzajemnie zdrowia, wszelkiej pomyślności, aby nieszczęścia nas omijały, a w naszej służbie niech nam zawsze towarzyszy i chroni Bóg i święty Florian.
Niech się szczęści wszystkim zebranym.
Sucha, 25 czerwca 2017 roku
• W 2017 roku zakupiona została przyczepka pożarnicza. Służy do przewozu sprzętu ratowniczego i sportowego.
• W 2018 roku przeprowadzony został remont pomieszczeń strażnicy polegający na uzupełnieniu ubytków w ścianach oraz malowaniu. Ponadto wymienione zostały drzwi wejściowe oraz rynny metalowe.
• W 2018 roku zakupiony został na potrzeby OSP średni zestaw ratownictwa technicznego firmy „WEBER” – pompa, nożyce, rozpieracz ramieniowy, rozpieracz kolumnowy, przewody, akcesoria.
• W 2018 roku OSP pozyskała agregat prądotwórczy FOGO 4,5 kW.